Karnivalen i Venedig del 1

Här kommer en bildbomb med bilder från karnivalen i Venedig. Det är karnivalernas karnvial och den lever verkligen upp till alla förväntningar. Jag kommer lägga upp fler bilder från karnivalen senare idag:)

I venedig kan du inte komma fram med bil, då det råder bilförbjud på hela ön, så man får antingen gå eller åka båt runt.

Vi valde att gå för det finns så mycket att se och har man inte gått vilse i Venedig då har man inte varit där på riktigt. På husväggarna finns det pilar som leder till Rialto och San Marco, men det är minst lika skoj att inte följa pilarna för att försöka hitta vägen själv, som för mig är praktiskt taget omöjligt och slutar med att jag går i cirklar.
Tidsnog hittar man till Rialto och det är då man enligt mig hittar karnivalen på riktigt. Visst folk går omkring som tjejerna ovan överallt, men när man kommer till Rialto kryllar dom övallt och det känns som man befinner sig på 1600-talet och att Casanova ska komma springande.


Här har vi äntligen kommit fram till San Marco, nu är det inte lika dött här som det var när jag var här i början på karnivalen, och plattan där det går runt massa duvor annars är täckt av människor från hela världen som är här för att titta på och delta i firandet.


Befolkningen lägger ut stora summor till firandet av karnivalen och man kan se familjer komma utklädda där de tilloch med satt på bebisar kostymer, och för en turist som mig blir ögonen stora som golfbollar och kameran flyger upp.



Men folk är inte bara utklädda som 1600-tals figurer, utan man kan också hitta lite mer kända ansikten och här kunde varken jag eller Lisa hålla oss ifrån att fotas tillsammans med Johnny Depp karaktärer, då vi båda är väldigt stora fan av just denna skådespelaren.


Maskerna i venedig är helt otroliga, och även här fastnar man som turist. Vissa av maskerna är handgjorda och görs då ofta med de kända glaset och spetsen som kommer från två av öarna, då stiger givetvis priserna men det är de värt.

Bilden här på mig och min roomie Amelia får avsluta del 1 från karnivalen.

Att få uppleva denna karnivalen är något med det bästa jag har upplevt och planerar redan nästa resa dit. 
Mitt tips till er som funderar på att åka är :
1. Sluta fundera ÅK!
2. Nästan allt ni kan hitta på San Marco, kan ni hitta till mycket billigare pris längs gatorna påväg dit.
3. Åk senare under karnivalen om ni vill uppleva den riktiga karnivalen. Åker ni tidigare kommer ni få en helt annan upplevelse, men den kommer inte vara lika full av aktiviteter och folk.
4. Ta på er varma kläder och bekväma skor
(detta är mer ett tips till mig nästa gång ;))





Elin - Designar bloggar

Jag lottar ut en design, kika gärna :)

vendela

sköna biilder ;)

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback